معرفی این مجموعه شعر بسیار نفیس
تهیه مثنوی معنوی در هر جای دنیا تنها با یک کلیک از وب سایت های کتاب فروشی و آمازون دیگر یک رویا نیست.
دفاتر مثنوی معنوی با جلد صحافی گالینگور ( Hard Cover ) تولید در داخل کانادا از طریق انتشارات کیدزوکادو
طراحی بی نظیر داخلی را می توانید در این قسمت مشاهده کنید
نکته مهم این است که این کتاب برای فارسی زبانان خارج از کشور طراحی شده است و برعکس تمام کتابهای شعر موجود که با خط نسطعلیق و یا شکسته نوشته شده و برای بعضی از ما دشوار است این کتاب با فونت بسیار زیبایی همینطور که می بینید نوشته شده که نه تنها زیبایی خود را از دست نداده است بلکه می توان ساده آن را خواند. حتی کودکان ما می توانند از خواند آن لذت ببرند.
طراحی داخلی این کتاب رنگی است.
معرفی اجمالی
مثنوی معنوی، اثر گرانسنگ محمد جلال الدین بلخی،
شاعر
و
عارف
پارسی گوست. این کتاب از ۲۶۰۰۰ بیت و شش دفتر تشکیل شده است و یکی از برترین کتابهای ادبیات عرفانی کهن فارسی و حکمت ایرانی پس از
اسلام
است. این کتاب در قالب شعری مثنوی سروده شده است که در واقع عنوان کتاب نیز میباشد، اگرچه قبل از مولوی، شاعران دیگر؛ مانند
سنائی
و
عطار
هم از قالب شعری مثنوی استفاده کرده بودند؛ ولی مثنوی مولوی از سطح ادبی بالاتر برخوردار است. در این کتاب ۴۲۴ داستان پی در پی به شیوه
تمثیل
داستان سختیهای
انسان
در
راه
رسیدن به
خدا
را بیان میکند. این کتاب به درخواست شاگرد مولوی، حسام الدین حسن چلبی، در سالهای ۶۶۲ تا ۶۷۲ ق نوشته شده است. مثنوی در میان قالبهای شعر فارسی، جزء قالبهای سهل و آسان شعری شمرده میشود. به همین لحاظ نیز شعرایی چون نورالدین عبدالرحمن جامی، عطار نیشابوری، و دهها شاعر دیگر، طبع خود را در قالب مثنوی آزمودهاند و غالبا در انشاء شعر موفق بودهاند، لذا حجم بالای مثنوی معنوی ظاهرا نباید موجب
تعجب
و تحت تاثیر قرار دادن خواننده باشد، لیکن آنچه مثنوی را از سایر مثنویها جدا میکند. روانی آن در عین خلاقیت و نوآوری ادبی و معنی دقیق الفاظ و تعبیرات جدید آن است. انتقال معنی از مطلبی به مطلبی و از حکایتی به مضمونی دیگر و در عین حال پیوستگی و ناگسسته بودن مطالب از بدیعیات است.
الفاظ قرآن در مثنوی
شیوه مثنوی در صور مختلف خیال بندی
یکی از روشهای مولانا در مثنوی، صورتهای متنوع خیال بندی است که به کرات در گونههای مختلف، آن را به کار برده است. در بسیاری از صورتهای خیال بندی، او از قرآن الهام میگیرد. او با تاسی از آیه ۵۴
سوره کهف
در نمونههای متعدد از این صور خیال بندی سود میجوید. چنانچه از نمونههای متعدد او در صورت خیال بندی و تمثیل و استعاره که سر منشاء قرآنی دارد، میتوان یاد کرد؛ همچون:
انسان
و ساحتهای حیات او با الهام از خلقت
آدم
و انباز او و همچنین انواع خوردنیها و اسامی متداول و مرسوم در شهرها.
مضامین سیاسی، اجتماعی در مثنوی
مولوی از مضامین سیاسی، اجتماعی غافل نبوده و این مقولات را نیز در قالب داستانها و تمثیلاتی بیان کرده است. او عاملان حکومت و شهروندان را، از شهریاران تاثیرپذیر میداند. وی این ویژگی تاثیرپذیری را در دو داستان به تصویر کشیده است. داستان اول عرب بادیه نشین ساده دلی است که به قصد خدمت به شاه، راهی دربار شد و داستان دوم که در دفتر پنجم مثنوی آمده حاوی مضامین ذیل است: انتقاد از حاکمان و امیران خودسر، کج رویها و اشتباهات جمعیتهای هیجان زده و گم شدن فردی و محو منطق در هنگام غلبه احساسات عمومی، تسلیم محض کارگزاران حکومتی در برابر اعمال ناروای امیران و شاهان.
جهان بینی مولانا
برای شناخت مثنوی، نخست باید به جهان بینی خاص مولانا توجه داشت. جهان بینی مولوی، یک جهان بینی عرفانی است و اساس و محور این جهان بینی،
وحدت وجود
و وحدت تجلی است. در این رهیافت تمام هستی یکجا به عنوان جلوهای از ذات کمال الصفات
حق
تعالی است و راز این تجلی
عشق
است. یکی دیگر از بنیانهای معرفتی جهان بینی مولانا، بازگشت اشیاء به حق است، اشیاء از همان مبدایی که به وجود آمدهاند، به همان مبداء بازمی گردند. چنانچه مولانا در ابیاتی به زیبایی این مساله را ترسیم میکند:
جزءها را رویها سوی کل است بلبلان را عشق با روی گل است
آنچه از دریا به دریا میرود از همانجا کامد، آنجا میرود
نگاه خاص به انسان و جایگاه ویژه او در
جهان بینی عرفانی
مساله مهم دیگری است که در شیوه و روش مولوی در میان حقایق انسانی موثر بوده است، گرچه از دیدگاه
عرفا
هر موجودی مظهر اسمی از اسمای الهیاند؛ ولی انسان در این جهان بینی عالم کبیر است و
جهان
عالم صغیر. غربت انسانی از دیگر مسائل مهم در جهان بینی عرفانی است، این که انسان در این جهان یک موجود غریب و تنهاست. یک موجودی است که با اشیا، نامتجانس است؛ یعنی احساس عدم تجانس میکند، با هر اشیای دیگر. نمونه اعلای این نگاه در ابیات آغازین مثنوی در بیان فراغ نی آمده است. در جهان بینی مولانا، جریان قوانین در
جهان
هستی به استمرار حفاظت خداوندی از آنهاست.
دفاتر دیگر مثنوی معنوی
دفاتر دیگر مثنوی معنوی